EPISODE 4 : FIRST TIME 'REDAH' BANGKOK NAIK BAS & PERJALANAN LEBIH DARIPADA 24 JAM #KisahYusBerdagang .

ni bukan gambar pertama kali aku ke Bangkok, tapi ni gambar aku di dalam ala ala tuk-tuk / angkot, kita akan gunakan kenderaan angkot sewaktu di hatyai, lepas beli tiket bas dari agent, mereka akan bawa anda naik angkot ni menuju ke station bas.

APRIL 2008 - Sebelum aku nak ke Bangkok (BKK), aku ada buat beberapa research di internet dsb. Tapi tak berapa banyak info yang aku dapat, info dulu tak macam sekarang, dulu agak limited. Kebanyakan-nya dari website2 big brand, jadi bahasa mereka agak formal. Samada aku tak berapa faham atau info mereka tak delivered kepada aku 😛. Aku memang kalau baca formal english (bahasa buku) memang agak slow sikit, kalau tengok movie ok jer.
Salah seorang yang memberi info kepada aku ialah Izrin Iz, kenal Izrin Iz? owner Innai Red. Tahun 2008, Izrin merupakan seorang Fashion Consultant di Topshop/Topman Pavilion. Jadi dia share pengalaman dia pergi ke Bangkok, dia cakap "Yus kalau u pergi bangkok u pergi sini, nak borong u pergi sini, ada satu building tu u naik tingkat 4 & baju t-shirt semua lawa2 & ...." banyak lagi info yang dia share. Terima Kasih Izrin Iz .
gambar dari lofficiel malaysia, PohNee Chin, Photography: Chuanlooi/Yipieyaya Studio

Izrin Iz ni sangat supportive guys, walaupun dia yang ajar aku ambil stok ni dekat mana, ada satu hari tu dia lalu Weekend Market @ Cineleisure, dia nampak aku berniaga t-shirt, dia say hi & belek2 baju yang aku jual dan dia beli. Dah la dia yang beri info kat aku, dia tau harga wholesale berapa & dia beli lagi dari aku. Credit to Izrin Iz, semoga allah swt balas kebaikan dan gandakan rezeki anda =-).

bas konsortium warna merah

PUDURAYA
Ok back to topic, hari yang di tunggu pun tiba, kawan/jiran aku, Hanis Tahir hantar aku ke puduraya dengan motosikal kesayangan-nya, aku membawa segalas bagpack Deuter, yang di pinjam dari abang aku. Aku naik bas Konsortium berwarna merah. Sebelum pergi mak aku dah pesan dari rumah "hang pergi elok-elok naa, sembahyang, toksah tak sembahyang" , ayah aku pulak diam je acah cool.

Kenapa pergi naik bas?
- Sebab ni je info yang aku dapat dari ABG, dia cuma kongsi cara dia pergi BKK naik bas.
- Aku tak reti naik kapal terbang (waktu tu).

Sebelum pergi tu aku ada gaduh2 kecil dengan mak aku, dia tak bagi aku pergi Bangkok, dia cakap bahaya la apa la. ala macam mindset orang yang tak pernah pergi Thailand, dia mesti akan terbayang yang Thailand ni CITY OF GANGSTER & PROSTITUTE. Tapi aku tipu mak aku, aku cakap ABG (agent bangkok) ada tunggu aku dekat train station. Padahal aku pergi seorang/solo. Ye la, kalau aku tak pergi Bangkok bisnez aku akan melingkup.
dalam kepala terbayang macamni, nyawa di hujung tanduk

Aku pun merempuh perjalanan dari KL-Hatyai, tapi sory gais, aku lupa bus trip KL-Hatyai tu berapa jam, dia di antara 10-12 jam. Sory la kisah lama kan, so ada few benda yang aku dah lupa. Sepanjang perjalanan, aku cuma tidur, main PSP, berangan dan fikir "aku nak stay di hotel yang berdekatan dengan Platinum Mall" dan lagi satu "Aku nak pergi Chatuchak", dua tu je yang bermain di dalam minda aku. Bisnez aku di weekend market @ Cineleisure berjalan seperti biasa. Abang aku yang tolong jagakan booth.

SELAMAT SAMPAI DI HATYAI
Aku pun masuk lah ke dalam kedai yang menjual/agent tiket bas tu. Aku cakap "I want to go to Bangkok, how much" sekali dia balas "Pukul berapa lu mau!", terkejut aku bila orang Thailand boleh berbahasa Melayu. Maklumlah first time pergi ke luar negara ni, kau akan jadi 'semua benda kau nak jakun!' faham tak feeling tu? "bas semua sudah full la ini hari, esok sahaja ada" aku dah agak cuak di situ. Lepas tu dia offer aku naik van, aku macam 'alamak! no choice'. Dia cakap "kalau van ada, sekarang juga ada, lu mau ka takmau?" sambil angkat ganggang telefon. Aku pun dah macam lost, aku cakap "okay".
 ni la kedai yang first2 aku mendarat di Hat Yai, agent Konsortium Bus. Staf boleh cakap melayu
(gambar dari http://phil.uk.net/,)

Dia pun booking van dan suruh aku tunggu dalam sejam, sambil2 menunggu tu aku jalan di sekeliling area hatyai tu, siap tanya lagi "is that safe to walk alone" tapi macam biasa la diorg malas layan. Ye la pergi negara orang lepas tu tanya sini selamat tak situ selamat tak, maybe macam kurang ajar bagi mereka. Kebetulan di kedai agent tiket menjual bas tu ada money changer & secara jujurnya memang money changer disitu yang menawarkan harga yang agak 'best' 👍.
yang pernah pergi hatyai mesti familiar kan tempat ni, malam meriah dekat depan centre mall ni

NAIK VAN ANGKOT
Selepas sejam van pun sampai, Aku pun naik 'van angkut' bersama orang2 Thailand dan hanya aku seorang sahaja yang bergelar tourist. Perjalanan mengambil masa selama 12-13jam. Sepanjang dalam van aku hanya berdiam diri, baca buku dan tidur. Cuba juga untuk bersembang dengan orang sebelah, tapi mereka tidak boleh berbahasa inggeris. Bila terlampau 'pishang' aku pun tidur, cuma yang tak bestnya, kaki tak boleh renggang/panjangkan & lepas tu bila kau tidur dan tak sedar,sebenarnya kau terpaling muka ke-orang sebelah dan orang sebelah pun ter-paling muka dekat kau, tapi dua-dua tak sedar sebab tengah sedap tidur dan bila kau bangun je sebenarnya kau dah nak hampir bercium mulut dengan dia.  😄😄😄

Bila berhenti dekat RNR selain pergi ke tandas, aku tidak berani untuk mencuba makanan mereka. Cuma ada perhentian RNR kali ke-tiga tu, sebab terlampau tak tahan sangat aku pun makan nasi berlaukan ulam. Cuma yang menarik-nya, ulam dia mempunyai banyak jenis, berada di tengah2 meja dan free flow. Sebagai hantu ulam memang aku rasa 'heaven' sangatlah dan yang menariknya lagi, di RNR dia ada host 😄😄😄. Hahaha kau bayangkan sampai di RNR akan ada orang 'welcome' kau sambil pegang mic, lepas tu siap tunjukkan disini adalah kedai cenderahati dan kalau lapar boleh makan di restoran di sebelah. First2 aku macam 'awkward' dan 'wow' jugalah, tak sangka RNR pun ada host #GoodJob .

4 jam lagi untuk aku sampai ke Bangkok, aku duduk sebelah seorang lelaki berkulit gelap dan muka typical asian versi malay. Aku cuba2 bertanya "where are you from", dia balas di dalam bahasa melayu"saya indonesia". Mungkin dia dengar2 sebelum ni aku introduce diri aku dalam van "im from Malaysia, i from Malaysia" dengan auntie2 thailand yang hampir aku bercium mulut tu 😅. Aku macam WTH dah nak sampai baru aku jumpa orang yang aku boleh bersembang. Aku pun mulalah menjadi mamat annoying yang banyak tanya, tetapi lelaki indonesia tu berperwatakan pendiam dan malas buka mulut, cuma banyak senyum dan angguk. Yang aku tahu, dia dari Indonesia masuk ke Malaysia dan ke Bangkok dan selepas itu menuju ke Myanmmar atau Laos, tak silap aku #dahlupa. Tapi aku macam WOW GILALAH KAU, TAK PENAT KE??!!! , aku ingat aku seorang je yang adventure dalam van ni, rupa-rupanya dia lagi gila2 dan NON STOP travel by land transportation 😲. Dia cakap nak jumpa relative. Dalam hati aku, perantau yang mencari rezeki di luar negara ni memang orang yang hebat2, kerja kuli dimaki dan dicaci untuk membawa balik secebis picisan rezeki kepada keluarga. SALUTE!.
TIBA DI BANGKOK
10PM++ - Akhirnya aku sampai di Bangkok, jam 10++ malam, aku dah cuak, alamak malam2 buta baru sampai, Driver van tu panggil aku "you! come here, come here", aku ingat aku nak kena pow duit, rupanya dia panggilkan pakcik taxi dan suruh bawa kemana aku nak pergi. Aku tunjuk gambar Platinum Mall dan cakap hotel sambil buat bulatan pakai jari yang membawa maksud "i want to stay at hotel around here(platinum mall)". Di dalam taxi tu aku cuba untuk bercakap english dengan pakcik taxi tu tapi dia sepatah haram pun tak boleh. Aku cakap "i want to stay at CHEAP hotel around Platinum Mall", sebab Izrin Iz suggest aku stay dekat dengan Platinum Mall. Lepas tu pakcik taxi masih tak faham & aku cakap "you know CHEAP, CHEAP hotel (sambil buat jari duit dan tunjuk tangan low (maksudnya murahlah)) dan driver taxi tu reply kat aku "OOOwwwwhh expensive, cheap, expensive, cheap" yang membawa maksud kata lawan untuk expensive adalah cheap. Dan aku pun "Yes, yes cheap cheap, expensive (angkat tangan tinggi membawa maksud HI) & cheap (rendahkan tangan membawa maksud LOW)" dan dia pun faham, dia cakap "OK".
platinum mall

Dia lalu Platinum Mall dan tunjuk dekat aku, aku macam WOW selama ni aku hanya buat research di internet dan akhirnya aku sampai di depan Mall ini. Satu kejayaan ya tuan2 dan puan2. Dia hantar aku di seberang Platinum Mall, lorong ntah mana2 yang agak ghetto. Waktu aku turun taxi, ada 2 perempuan mat salleh lalu dan aku terus menyapa & bertanya "do you know where can i find any
cheap hotel around here", mat salleh tu tunjuk lorong yang dia baru lepas lalu.

ni la tempat aku turun taxi, aku berjalan sorang2 di dalam lorong gelap macam dalam gambar ni bersama bagpack deuter abang aku.

MALAM2 BUTA DI KOTA BANGKOK
11PM++ - Selepas membayar aku pun lalu di lorong gelap tu, jam menunjukkan pukul 11++ malam, aku dah ketakutan , terfikir kena pow la, samseng la, tapi bila aku fikir balik "eh kalau mat salleh tu selamba je jalan, maknanya tempat ni selamat", Selepas 200 meter berjalan aku ternampak mini bar & ada signboard 'ROOM 600bath 700bath', dan ada perempuan berumur berpakaian seksi tegur aku "yes boy, can i help you, come here come here" sambil melambai-lambai, aku tunjuk perkataan room dekat singboard tu sambil cakap "500bath?" , dia reply "okay okay" mungkin dalam kepala dia alang2 bilik kosong baik aku accept je, lagipun dah 11 malam, check out 12tghari.

Dia bawa aku naik bilik, dia suruh aku tengok bilik dulu. Waktu tengah naik tu, kawan2 dia mengusik dalam bahasa thai. Aku dah cuak,  habis lah perempuan tua ni rogol aku, takpelah nak rogol pun rogol la aku dah penat nak tido ni hahaha 😂😂😂. Sampai depan pintu bilik, dia buka pintu dan aku tengok semuanya OK, 500baht apa lagi kau nak?! ada tv, tilam, almari, bilik air & benda2 basic, cuma bau agak hapak (bau hotel lama). Aku pun just say "YES (sebagai tanda setuju)", sebab dalam kepala aku hanya fikir nak rehat dan tidur all night. Esok nak pergi berjuang untuk meng'explore' kota Bangkok.

Next episode (EPISOD 5)
- Sesat kat tempat wholesale.
- Tak jumpa barang yang aku nak.
- Tersilap urat & tangan bengkak sampai tak boleh tidur.

Catatan Mr.Femes
8 March 2020 (10.50pm)

No comments:

Post a comment

INSTAGRAM FEED

@femesfamili